Tuesday, December 14, 2010

Fantasy vs Khayalan.

assalamualaikum .


fantasy ngan khayalan ? macam same je . 

khayalan menjelma ketika fikiran melayang ~ 


okeh bukan mau nyanyi . 


khayalan ialah berangan . khayalan ialah membayangkan sesuatu . khayalan ialah koya (dalam loghat Kelantan) . and keadaan yang tak sedarkan diri sewaktu mengambil dadah juga dinamakan khayal . 


berkhayal ni dengan kata lain , ialah membina fantasy or dunia sendiri . tapi masih dalam keadaan sedar . (yang drugs thingy tu lain cerita) . contohnya apabila kita menonton movie atau filem or cerita2 yang boleh meransang minda kita untuk berfikir lebih jauh macam yang dalam cerita itu . boleh terbang ke . buat magic ke . siasat orang mati ke . tapi tak semestinya based on tengok movie saja . pon ada yang berdasarkan apa yang kita nak atas dunia ni tapi tak dapat or belum dapat . more ? tengok sini .

alangkah indahnya jika kau ada

khayalan ni biasanya datang di saat2 yang tertentu . for example masa kita nakkan something , takpon semasa kita sedang bersedih etc . and and it is a reflection dari kenyataan yang nyata , something yang kita sendiri tak pasti . just imaginasi and ia boleh 'menerbangkan' .


khayalan ni bagus if dipertanggungjawabkan . ramai orang yang berkhayal . nak jadik doktor , usahawan , angkasawan , tukang masak , nak bukak kedai stokin 88 cawangan seluruh dunia , nak 18 orang anak setiap tahun , nak panjat pokok kelapa dengan hanya memejamkan mata dan lain2 . tapi tak guna jugak kalau tak berusaha . macam laa korang tak pernah dengar crita pasal Mat Jenin . bahaya jugak kalau terlalu ralit and terbuai2 dalam angan2 kosong yang takde guna . dari pandangan lain , boleh jugak mendatangkan malas . dah kau asyik mimpi nak jadik orang kaya yang punya 80 orang bibik kan ?  :p 


aku rasa semua orang pernah berkhayal . adeh . aneh laa kot orang2 yang tak pernah koya nih . sebab benda ni normal kan kan ? aku pun mestila pernah xD

awan awan hari esok

and aku . aku ni jenis yang mudah terpengaruh . terpengaruh sikit mula laaa nak berkoya . haihh terpengaruh macamane ? okey kejap . bukan terpengaruh dengan budak2 yang pakai baju macam *Aku Sayang Mak Aku , Kau Apehal ?*  takpon  *Touch My Ass* takpon *Aku Chenta Balak Aku*  ohhblalalalaa ~ takpon jenis yang pakai baju macam orang miskin tak mampu beli kain yang mencukupi . takpon budak2 pompuan yang pergi sekolah nak pakai handbag yang muat lipstik 5batang je . ataupun ... +_+ 


heee . aku sebenarnye mudah terpengaruh dengan cerita or filem or wtv . terpengaruh disini bukannye aku nak buat macam yang dalam filem or hape tu . tapi aku akan membayangkan aku jadik yang watak utame tu ke . or jadik orang jahat tu ke . jadik orang yang sakit tu ke . yang boleh terbang ke . yang pandai buat magic tu ke . yang cun miskin tu ke ~ 

 Emma Watson aka Hermoinie aka Aku xD

contohnya kalau tengok cite Harry Potter . adeh . semalam baru tengok Harry Potter and the Half-Blood Prince . (okeh aku baru tengok!)  lepas habis tengok tu mula laa aku koya nak jadik Dumbledore Harry tuh . takpon Lavender Hermoinie takpon jadik Tom Riddle yang genius gila tuh . muahaha hensem kowt Tom tu mase muda2 dulu xD

Tom Riddle aka Voldemort aka COOLio xD

contoh lagik mase aku tengok cite 1 Litre of Tears . adeh . macamane kalau aku jadik Aya yang sakit tuh . ade penyakit and blaablaalalala ~ 


but , do not salah paham . aku just terpengaruh bila tengok certain2 movie yang manusia biasa tak boleh buat . macam cite Superman or Spiderman . haaaa kau boleh terbang ? tapi tak pernah pulak aku bayangkan aku jadik Spiderman tu . it is just an example . adeh . koya2 buat magic ade laa . muahaha . stylo ape kat tongkat ade lampu  :D  


aku tak terpengaruh ngan cerita Bohsia , KL Menjerit , Cuti2 Cinta , Dua Alam ke , takpon cerita Cinta Kirana , takpon takpon ..

Prianti Nur Ramadhani aka Kirana

kalau aku , yang paling aku slalu bayangkan sekarang is masa ambik result PMR nanti aku dapat naik pentas and terima bunga . adess . hopefully laa kan . heeee :D amin8 !! 


fathiyyahISMAIL :)

10 comment (s):

efa fairuz said...

laaa sebenanye point mu hok last skali tu dik.. nak org bagi bunga time ambik result.. ok ok aigoditt! :p

p/s: dah beli siap2 handbag aritu.. :p

fathiyyahISMAIL said...

haha betul laa tu . lebih kurang xD


ekekeee . handbag tu bau keda lagi kak . uhuhu :D

Haa Fakihah said...

ahahaha. result rendah, tukar skoloh!!!! bagi mu mental cket. hahaha. tekanannn.

fathiyyahISMAIL said...

jahat gile ! kalu g pangkal kalong tokse ngaji !


mujur buleh survive je tahun exam ni abah xdok . kalu orang lain hok abah ade pon belum tentu result molek . cukup banyok dh tekane ni eh .


*sedih*

efa fairuz said...

huuu dik mu toksoh denga kacik tu saje je ngenak.. :p

Sca Ndx said...

1litre of tears sedih kan T_T

Haa Fakihah said...

tgk3 dh emo. hahaha. aku suke! whtever pon result rendoh tukar skoloh. wakakka.

fathiyyahISMAIL said...

kakak : huhu yela :)

sca : ye ye . i cried a lot you know +_+

kacik : damn !

Mimi ! said...

awww last point. aminnnn!

fathiyyahISMAIL said...

insyaallah mimi ! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Deadly-Right-Truly by Fathiyyah Ismail. TY^^