Tuesday, December 28, 2010

Kau ingat kau hebat sangat ke?

assalamualaikum . 


"manusia biasa . tak boleh lari dari buat silap" 


biasa dengar je ayat ni kann ? 


kadang2 aku terpikir . dah tau kita ni manusia biasa selalu buat silap . tak boleh ke ingatkan diri sendiri tu and cuba sedaya upaya elakkan buat silap . ni tak . tau benda tak betul . tapi buat jugak . then gunakan ayat tu nak tutup kesalahan . apedehal ? 


macam aku . aku slalu buat silap . (tapi aku tak guna ayat tu la) 


kadang2 rasa cam budus je . betul ke tidak aku ni . kadang2 rasa macam hipokrit . yelaah . time aku nak sesuatu benda tuh . punyalaa bersungguh2 . doa itu , doa ini . sembahyang hajat la . contohnya masa nak pmr and masa nak hambik result . haduyai . nak makan , nak tidur , nak mandi , mesti aku tak tinggal doa nak 8A . doa nak straaight a's . yaa , memang manusia kena selalu meminta , berdoa . tapi bila dah dapat ? 


bila dah dapat . apa yang korang buat ? berbangga ? kalau yang dapat result cun , mintak hadiah ? macam situasi aku ni , mintak itu ini ? tak . aku rasa benda first aku kena bersyukur . memang aku bersyukur . tapi setakat mana yang aku ingat ? bila dah dapat , mana pergi sembahyang hajat ? smbhyang2 sunat aku yang aku rajin je nak buat masa nak exam . yelaa . tahun exam orang kata kena jadi baik sikit . tapi , kalau takde exam ? jahat pun takpe ? kenapa aku mesti rajin just bila aku nak something ? bila susah , baru nak ingat Allah ? bila sedih , baru nak ingat Allah ? bila senang ? aku tak paham laa . kenapa manusia senang sangat nak lupa . 



yelaah . once again , manusia biasa . mudah lupa . leka . alpa . kutuk orang laa . hina orang laa . semualahh . padahal kita ni setakat mana je ? boleh kau cipta langit dan bumi ? oksigen ? hydrogen ? matahari ? sebab tu laa kita kena ingat . kita ni just hamba . hamba . you know hamba


cuba pikir ~ 
sehebat mana pun orang tu , dia tetap hamba kan . 
sekaya mana pun orang tu , dia tetap hamba kan . 
segenius mana pun orang tu , dia hamba jugak kan . 
se"good-looking" mana pun orang tu , dia still hamba kan . 
setinggi mana pun pangkat orang tu , dia still hamba kan . 
sebanyak mana pun gaji orang tu , hamba jugak kan . 
hamba siapa ? 
hamba ALLAH


semua sama taraf je . so buat apa nak berbangga2 dengan kejayaan dunia ? takpayah nak meninggi2 diri . lebih baik pergi tolong orang susah daripada habiskan duit melancong keliling dunia . +_+ 




beringat ingat laah wey . jangan leka sangat . banyak lagi dugaan hidup . kita manusia biasa kan . apa yang kita tahu ? aku tak tuju kat sape2 . aku bukan nak bagi ceramah ke hape . aku pun bukannya bagus sangat nak nasihat orang . just ingatan je untuk semua . saling ingat mengingati . 


*seriously rasa nak nanges +_+



2 comment (s):

youhazreenda yahaya said...

i love ur opinion bout this. :)
agreed with u:)

fathiyyahISMAIL said...

hehe . thanks sys reen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Deadly-Right-Truly by Fathiyyah Ismail. TY^^