Friday, April 1, 2011

Tulisan Melayu.

assalamualaikum . 

bila dah naik form 4 ni Sejarah Chapter 1 dh belajar pasal tamadun . tamadun itu . tamadun ini . agak stress ya untuk menghafal nama tempat itu function dan peranan raja ini blalala ~ 


suatu hari , masa Sejarah 2 period , sedang aku menahan perasaan mengantuk di pagi hari dan memahami setiap patah perkataan yang diucapkan oleh cikgu aku , tiba2 aku baru perasan yang selama ni orang Melayu guna tulisan Rumi n Jawi untuk menulis . tak macam orang China and Jepun contohnya . they have their own bahasa dan tulisan . tapi Melayu tak pernah pulak aku tengok tulisan Melayu yang tersendiri . bahasa tu memang ada lahh :) 


and cikgu aku cakap , sbnrnya memang ada tulisan Melayu . skrg ni disimpan kat mana ntah aku tak ingat . nun negara Eropah sana kot . tapi memang pupus dah kot . and tulisan Melayu lebih kurang macam tulisan India menurut ckgu aku (beliau dgr dlm ceramah di radio +_+) . and yeah , sedihnya . kenapa org Melayu tak guna tulisan sendiri . aku nak tengok :'(


aku try search kat google . maklumat memang dapat . tapi aku tak paham sangat . ni je aku paham +_+  :

Siapa kata org Melayu tiada tulisan ciptaan bangsa mereka sendiri? Sebelum tulisan Rumi digunakan dalam persuratan bahasa Melayu, orang-orang Melayu pernah menggunakan sekurang-kurangnya 4 jenis tulisan iaitu Rencong, Kawi, Palava dan Jawi. Antara keempat-empat tulisan tersebut, hanya tulisan Rencong sahaja yang dikenal pasti sebagai tulisan Melayu yang asli. Tetapi sayang, tulisan Rencong, Kawi dan Palava telah lama pupus manakala Jawi pula dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.


more information , tengok --> sini :O 

lepas tu , aku try search gambar dia pulak . betul ke ceramah yang ckgu aku dgr tu , tulisan Melayu ada mirip tulisan India . adoi . susahnya lah kan . tak macam tulisan Rumi ni . bulat2 je bentuk dia xD 






memang ada kot iras2 tulisan India . agak2 macamana ea boleh pupus tulisan Melayu ni T_T best jugak belajar Sejarah . cuma sakit bila menghapal2 neh . hehe . 

Tulisan dah pupus . harap2 budaya Melayu tak pupus ! asyik nak ikut orang Barat je +__+ 


ohh mybe orang lain dah tahu pasal ni . aku je yang ketinggalan +__+ 


10 comment (s):

Freaky said...

haih freaky x pernah berjaya bile subjek sejarah ni

efa fairuz said...

a'a laaa kakak pun x pnah terpk pasal tulisan melayu.. huhu.. ni baru tau..

IJAT360 said...

Kalau belajar kat form six nanti fathiyah dpt lebih tahu asal usul bahasa melayu ni..ada yg menyatakan ia berasal dari negara china sekitar wilayah yunan 5 ribu tahun dahulu...^_^.. bagus ada semangat ingin tahu..sejarah bab tamadun tu just fikirkan logik akal dan cuba bayangkan kita berada kat zaman tu...

Woofer Storm said...

suka ayat last tu,heheheee
sejarah ni malas nak stdy,pening nak duk hafal fakta..hahaaa


follow sni^^

faisal apardi said...

hahaha terkenang masa sekolah dulu..dah 7tahun meninggalkan zaman sekolah...banyak kenangan..kepda yang masih sekolah abadikan zaman sekolah dengan warna warni kerna itulah zaman paling indah....

http://faisalapardi.com/

fathiyyahISMAIL said...

freaky : huhu . msti tak suka hafal2 jugak :D

fathiyyahISMAIL said...

kakak : tu lahh . mujur ckgu adik oyakk =="

fathiyyahISMAIL said...

ijat360 : ouhh ! lagi detail eah . menarik2 :D

hehe . tapi lebih kurang je tamadun itu dengan tamadun ini =="

fathiyyahISMAIL said...

wooferstorm : huhu . memang pun :D

thanks follow :)

fathiyyahISMAIL said...

faisal apardi : yea2 . ramai org ckp mcm tu :D insyaallah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Deadly-Right-Truly by Fathiyyah Ismail. TY^^